tisdag 15 februari 2011

Täljt i ek

Jag hjälpte en kompis att klyva ved, mest ek och björk. Jag hade aldrig satt kniven i ek förut så jag snodde med mig några ämnen hem.
Den här veden hade legat ute ett tag, den hade både torkat och spruckit, och var ordentligt hård att jobba med. Men som ett test var det kul ändå, jag visste att det inte kunde bli helt perfekt så jag brydde mig inte om sprickor i ändarna och sånt.
En bit ek som till slut blev en klassisk köksslev.
Här har jag just grovhuggit fram formen med yxa,
sen blev det rätt mycket gnagande med kniven.
Man förstår ju varför man hellre täljer i färskt trä...

Eken var trots allt väldigt lättkluven. Jag antar att ådringen är så pass jämn att det inte riskerar att bära av åt nåt håll, som det lätt kan göra när man klyver björk. Märgkanalerna är rätt stora också, så där man skär tvärs emot ådringen är det svårt att få riktigt slätt. Ek har väl använts mest i raka stycken just på grund av det.

En stekspade under putsning.

En smörkniv, nån slags liten sked och den
där sleven som snott formen av en klassisk slev.


Salladsbestick får lite linolja på sig.

Salladsbestick och stekspade torkar.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Peder !! Ska bli kul att följa din blogg. Fina grejer du gör, kaffemåttet jag fick används varje dag, alldeles lagomt stort. Salladsbestiken är jättefina !!
Kram från mamma.ph

Peder Edvinsson sa...

Härligt att höra.

Anonym sa...

Hittade din blogg av en slump och blev verkligen imponerad av det du gjort, kul att se en hantverkar blogg för nån som utbildar sig till möbelsnickare. Hoppas på fler inlägg! :)