måndag 21 februari 2011

Kåsa av björkvril

Björkvril från Kurt i Laxviken, det var den här som var färsk när jag fick den. Men här hade den torkat och jag började forma den så smått. Coolast hade väl varit att bara använda själva vrildelen, men en del av stammen fick bli skaft.

Så långt hade jag bara använt yxa.

Här hade jag sågat lite också,
en liten handsåg gjorde jobbet.

Utsidan raspades, men jag märkte att det var trevligare
att tälja fram formen så jag slutförde formandet med en
kniv. Insidan raspades också till en början, med en
kulrasp på borrmaskinen, sen skar jag med skedkniv.


Ja, så här ser den ut nu. Putsad, putsad, putsad
och linoljad. Mönstret är ju superfint i själva
kåsan, medan stamdelen/skaftet är rätt ordinärt.
Nu inser jag också att sidorna kan göras tunnare.

Inga kommentarer: